دستورالعمل جدید تجویز استاتین ها برای افراد مبتلا به دیابت

 28 ژانویه 2015- موسسه ی ملی سلامت ومراقبت عالی انگلیس (NICE)دستورالعمل جدیدی  را برای تجویز استاتین ارائه داده است که یک اقدام بحث برانگیز است.

استاتین ها داروهای کاهنده ی کلسترول هستند که اغلب به عنوان بخشی از مراقبتهای دیابت توسط پزشکان برای بیماران دیابتی تجویز می شوند. در افراد مبتلا به دیابت احتمال ابتلا به حمله ی قلبی یا  سکته ی مغزی بیشتر از افراد سالم است. هنگامیکه استاتین همراه با کنترل خوب قند خون تجویز گردد خطر مشکلات  قلبی عروقی  برای افراد دیابتی  کاهش  می یابد.

 اما تجویز استاتین در میان متخصصان مورد اختلاف نظر است. برخی ادعا می کنند  که تجویز  این دارو لازم نیست زیرا این دارو برای افراد سالم  بیش از حد  تجویز شده است.

بر اساس دستورالعمل  قبلی موسسه ی  NICE، تجویز استاتین برای بیمارانی که خطر وقایع  قلبی عروقی برای آنان در طی ده سال بعدی 20 درصد می باشد، ضروری است و درغیراینصورت ضرورتی ندارد.

 در دستورالعمل  جدید تجویز استاتین برای تمام  بیمارانی که خطر وقایع  قلبی عروقی برای آنها  در طی ده سال آینده  ده درصد باشد، لازم است و پزشکان  برای بیماران دیابتی با این میزان خطر باید این دارو  را تجویز کنند.

 سوالی که  پیش می آید اینست که آیا  مصرف استاتین  برای افراد  دیابتی مفید است؟

 مطالعات  نشان می دهد  حدود 99 درصد از افرادیکه از استاتین ها به مدت  3 سال استفاده می کنند فواید  قابل توجهی بدست نمی آورند. بسیاری ازافرادیکه درباره ی خطر حمله ی قلبی یا سایر وقایع قلبی عروقی  به دلیل  دیابت، نگران هستند ممکن است  تصمیم  بگیرند هر کاری برای کاهش کلسترول خود  انجام دهند سایر افراد ممکن است با توجه به شانس کم فواید داروهای استاتین از مصرف آن به دلیل عوارض جانبی  صرفنظر کنند. برخی از پزشکان دستورالعمل جدید را مورد  انتقاد قرار می دهند زیرا دستورالعمل جدید حق انتخاب بیمار را برای مصرف این دارو  در نظر  نمی گیرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/gps-could-be-given-incentives-to-prescribe-statins-under-new-nice-proposals-97906949.html